srijeda, 18. rujna 2013.

beograd jedan ili belgrade by night

Uspjeli smo stići na vlak u 10:30 koji je kasnio samo 45 minuta. Krenuli smo dakle oko 11:15 međunarodnom linijom Zurich – Beograd.  Solidan vlak, u biti jako udoban, tih i na trenutke dosta brz. Naravno, koliko mu to naša pruga dozvoljava. Dok smo se vozili, razmišljao sam kako bi ovo mogao vrlo lako mogao biti najudobniji vlak s kojim ćemo putovati. Znači, biti ćemo umorniji od puta, a vlakovi neudobniji, sporiji i bučniji. Jedva čekam...

U Slavoniji sam bio samo dva puta i moram priznat da mi se baš sviđa ta ravnica. Na trenutke divlja i zapuštena, a na trenutke obrađena i skockana. Do Srbije smo, ako izuzmem  dvominutna zaustavljanja na stanicama, stali samo u Vinkovcima kako bi otkačili vagone HŽ-a što sam iskoristio kao čik pauzu. Odlučio sam da na putovanju pušim duhan, a ne cigarete jer je jeftinje, duže mi traje pakovanje i manje ću pušiti. Ovo zadnje se potvrdilo već u Vinkovcima jer dok sam ja smotao taj cigaret vlak je već bio spreman za polazak. Ništa od čik pauze.

U Vinkovcima se ukrcala pogranična policija što je značilo da uskoro ulazimo u Srbiju. Uzbuđenje zbog prvog posjeta Srbiji miješalo se s nekakvim strahom jer je to ipak Srbija, zemlja s kojom imamo burnu i još uvijek frišku prošlost. Krajolik, koji je na početku isti kao u Hrvatskoj, postajao je sve zapušteniji i neuredniji što smo više odmicali od granice. I onda, nakon pomalo šokantnih, poluizgrađenih, prljavih i blatnih predgrađa, pojavila se mrcina. Beograd. Svakakav na prvi pogled. Lijep, moderan, zapušten, prljav. Svakakav...

Još u vlaku sam smotao cigaretu kako bih je samo zapalio kad izađemo. Baš je pasala. Prvi korak u Beogradu bio je mijenjanje Eura u Dinare. Kune ne mijenjaju, ne postoje na tečajnim listama. Ali ne čudi me to jer ni mi ne mijenjamo njihove Dinare. Uglavnom, 1 Euro vrijedi oko 113 Dinara. Čak sam poslije u jednoj šetnji kroz grad vidio natpis na mjenjačnici „STIMULATIVNI TEČAJ! PO DOGOVORU! PITAJTE! Baš su cool. Drugi korak je bio pronalazak smještaja što smo riješili za tri minute. Od dvije ponude koje smo pronašli na kolodvoru odabrali smo onu na kojoj piše kako oni dolaze po nas. Nisu došli po nas...nema veze.

Na trećem koraku smo opljačkani. Ne onako skroz, ali jesmo. Taxi do hostela platili smo 8oo  Dinara. Naglasak je na prvom a. DinAra. Vožnja je trajala dvije minute. Recepcionerka u hostelu je rekla kako bi ona za to dala 300 DinAra. Taksisti su zajebani i stvarno se treba pazit. Oni znaju kome mogu muljat, prepoznaju turiste i ako nisi pažljiv zarade na tebi dobru dnevnicu. Vjerojatno se možeš i cjenkat s njima, ali to nismo probali. Drugi put. Sad znamo kako funkcioniraju. Da nebi bilo da su svi taksisti takvi, dva najbolja taksija koja su nas vozila bila su i najjeftinija, s uredno upaljenim taksimetrom i korektim vozačima. Ipak, najdraža vožnja mi je bila u  Ladi starijoj od mene, koju vozi simpatični stariji gospodin koji je prije nego što smo ušli u Ladu bio naslonjen na novu Renault Lagunu parkiranu pokraj. Laguna je također bila taxi.  Simpatični barbić nije bio jeftin, ali nije nam bilo žao nijednog dinara viška kojeg smo mu dali.

Hostel kojeg smo našli bio je na dvije minute autom od kolodvora, desetak minuta lagane šetnje do centra grada. Mali hostel koji je nedavno proslavio prvi rođendan. Ništa posebno, sa slatkim malim sobicama i malom terasom u hladovini. Nema neku posebnu ponudu što je možda i dobro jer te ne zadržava u hostelu. Tjera te da vidiš grad. To smo i napravili. Otišli u grad, večerali i krenuli u obilazak. Još na početku smo zaključili da se osjećamo „ko doma“. Isti stilovi, iste furke, iste spike kao u Hrvatskoj samo što je Hrvatska ili u ovom slučaju Zagreb, puno čišća i sređenija. Ono što smo primjetili je da kad stupiš s njima u kontakt i kad skuže da si Hrvat, a skuže nakon pola rečenice, dolazi do čudnih pogleda i nekakvih blokada u normalnoj komunikaciji. Nije nam to zasmetalo, barem ne odmah. Glavna ulica u Begradu je Knez Mihajlova, shopping zona u kojoj se možeš najest i napit. Cijene iste, možda malo manje nego u Zagrebu.

Nakon kraće šetnje po Mihajlovoj otišli smo u potragu za Srbijom, u Skadarsku ulicu, popularnu Skadarliju za koju su nam rekli da je živa i puna glazbe i zabave. I stvarno je. Ulica je to prepuna restorana i kafana gdje na svakoj, ali svakoj terasi svira živa glazba. Živa narodna glazba. Ne onaj turbo folk s cicatim, plastičnim pevaljkama nego izvorna srpska narodna glazba. Harmonika, gitara, klarinet, kontrabas, violina...čudesno. Nisam mogao vjerovati koliko ta glazba dira u srce. Vjerojatno nije samo glazba nego kompletan ambijent te divne, vesele i raspjevane ulice. Oduševljenje je splasnulo kad smo na vrhu ulice naletjeli na štand sa srpskim navijačkim šalovima, majicama i četničkim kapama. Četničke kape u centru Beograda. Takve kape možda jesu dio njihovog folklora, ali među njima se moglo pronaći i četničke grbove. Hladan tuš, trisketina nakon koje nam je počelo smetati sve. Onaj osjećaj „ko doma“ zamijenjen je s nelagodom zbog toga što se čim progovorimo kuži da smo Hrvati, ne stranci nego Hrvati. Na trenutke smo se osjećali ugroženo, nesigurno. Mrzili smo Beograd, htjeli im j...t mater četničku istodobno ponosni na Hrvatsku i na činjenicu koliko smo zapravo ispred njih. Onako razočarani, nastavili smo s noćnim razgledavanjem grada.

štand u centru

S planom grada u ruci dolazimo do hotela Moskva, do zdanja koje nas tjera da zaboravimo na kape i četnike i da uživamo u pogledu na ogromnu zgradu izgrađenu 1906 godine koja onako osvjetljena, po noći, izgleda fascinantno. Preko puta Moskve je hotel Balkan u sklopu kojeg je i kafana Orient ekspres uređena u istom, secesijskom stilu, kao i Moskva, samo što ovaj put Danijela nije imala primjedbi na interijer. Ako je Moskva jebena za Orient ekspres nemam riječi. Još jedna građevina nas je ostavila bez daha, a to je Zgrada Narodne Skupštine samo što eto, Stjepan Radić je ubijen u njoj pa smo od vjerojatno najljepše građevine u Beogradu opet stigli do četnika. Nevjerojatno što nam je napravio taj štand. Stjepana Radića sam se zadnji put sjetio prije 15 godina i onda ga se sjetimo kod te stvarno krasne zgrade. Onako nabrijani, odustali smo od razgledavanja i otišli doma. Sutra je novi dan, ovom gradu definitivno treba dati još jednu šansu. Vidjet ćemo.